Thursday, November 15, 2012

ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားအား စားေသာက္ဖြယ္မ်ား အပ္စပ္မႈရွိေအာင္ ကပ္လွဴနည္း


ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားအား စားေသာက္ဖြယ္မ်ား အပ္စပ္မႈရွိေအာင္ ကပ္လွဴနည္း
ဗုဒၶဘာသာဝင္တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ မလြဲမေသြ ေတြ႕ၾကဳံရမည့္ အေရးကိစၥတစ္ခုရွိပါသည္။ ၄င္းမွာ မိမိတုိ႔အိမ္၌ အလွဴလုပ္၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သာေရး နာေရးကိစၥမ်ား၌ ေသာ္လည္းေကာင္း ၊ ခရီးသြားသည့္အခါ၌ ခရီးသြား ရဟန္းမ်ားကုိေသာ္လည္းေကာင္း ဆြမ္းကပ္လွဴဒါန္းမည္ဆုိပါက နည္းမွန္လမ္းမွန္ အပ္စပ္ေအာင္ ဆြမ္းကပ္တတ္ဖုိ႔ ေအာက္ပါဆြမ္းကပ္နည္းကုိ ေလ့လာသင့္ပါသည္။
ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားသည္ စားေသာက္ဖြယ္ရာမ်ားကုိ မိမိကုိယ္တုိင္ ဘုဥ္းေပးသုံးေဆာင္ခြင့္မရွိပါ။ မစားရပါ။ ဘုဥ္းေပးသုံးေဆာင္လ်ွင္(စားလ်ွင္) ဝိနည္းသိကၡာပုဒ္အရ အျပစ္သင့္ပါသည္။( အာပတ္သင့္သည္ဟုသုံးႏွုန္း၏) လူပုဂၢဳိလ္မ်ားက ဝိနည္းသိကၡာပုဒ္ႏွင့္ ညီညြတ္ေအာင္ ကုိယ္ထိလက္ေရာက္ ကပ္လွဴမွ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား အေနျဖင့္ ဘုဥ္းေပးသုံးေဆာင္ခြင့္(စားခြင့္)ရွိပါသည္။ လူပုဂၢဳိလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္က ဆြမ္းစေသာ စားေသာက္ဖြယ္ရာပစၥည္းမ်ားကုိ ရဟန္းသံဃာေတာ္၏ လက္သုိ႔ ထိေအာင္ ေရာက္ေအာင္ ေပးျခင္းကုိ ကပ္လွဴသည္ဟု ေခၚ၏။ ယင္းသုိ႔ ကုိယ္ထိလက္ေရာက္ ေပးလွဴျခင္းကုိ ကပ္သည္ဟုလည္းအတုိေကာက္ သုံးႏွုန္း၏။ ယင္းသုိ႔ ကပ္လွဴရာ၌ အဂၤ ါ(၅)မ်ဳိးႏွင့္ ျပည့္စုံမွ ကပ္လွဴမႈ ထေျမာက္ ေအာင္ျမင္ပါသည္။ အဂၤ ါငါးမ်ဳိး ႏွင့္ျပည့္စုံေအာင္ ေပးလွဴျခင္းကုိ အကပ္ေျမာက္သည္ဟု အတုိေကာက္သုံးႏွုန္း၏။
အကပ္ေျမာက္အဂၤ ါငါးမ်ဳိး
၁။ ကပ္လွဴမည့္သူက ကပ္လွဴျခင္းကုိ ခံယူမည့္ရဟန္း၏လက္သုိ႔ေရာက္ေအာင္ (သုိ႔မဟုတ္) ထိေအာင္ စားဖြယ္ပစၥည္းကုိ ေရွး႐ႈေဆာင္ေပးျခင္း။ ထုိ႔သုိ႔လက္ျဖင့္ ေရွ႕ထုိးေပးမွ ေရွး႐ႈေဆာင္ရာေရာက္သည္မဟုတ္ေသး ဦးေခါင္းေပၚ၌ ရြက္ထားေသာ စားဖြယ္ခြက္ကုိ ေပးလွဴလုိ၍ အနည္းငယ္ေစာင္းေပးလုိက္လ်ွင္ ေရွး႐ႈေဆာင္ေပး ရာ ေရာက္ေသာေၾကာင့္ ရဟန္းက ထုိခြက္ကုိ လက္ျဖင့္ထိကာ အလုိရွိရာ ယူစားနုိင္၏။
၂။ ကပ္လွဴမည့္သူသည္ ကပ္လွဴျခင္းကုိ ခံယူမည့္ ရဟန္း၏ ႏွစ္ေတာင့္ထြာအတြင္း ေရာက္ရွိေနရျခင္း၊ (ႏွစ္ေထာင့္ထြာ ဟတၱပါသ္ဟု သုံးႏွဳန္းေခၚဆုိ၏)။
၃။ အားအလတ္စားရွိသူ တစ္ေယာက္တည္း ေျမွာက္ခ်ီ မ-ယူနုိင္ေသာ ပစၥည္းဝတၳဳျဖစ္ေစရျခင္း။
(မွက္ခ်က္)။ ။ ဆြမ္းႏွင့္ ဆြမ္းဟင္းပန္းကန္မ်ားတင္ထားေသာ စားပြဲခုံသည္ ခြန္အား အလတ္စားရွိသူ တစ္ေယာက္တည္း ေျမွာက္ခ်ီ မ-ယူနုိင္ပါက ႏွစ္ေယာက္သုံးေယာက္ဝိုင္းဝန္းေျမွာက္ခ်ီ မ-ယူ၍ ဆက္ကပ္မႈမ်ဳိး သည္ အကပ္ေျမာက္ပါသည္။ ဆုိလုိသည္မွာ ကပ္လွဴမည့္ စားပြဲခုံအား အလယ္အလတ္အားရွိသူတစ္ဦးတည္း မ-ခ်ီနုိင္လ်ွင္လည္း မိသားစုမ်ားအေနနဲ႔ သဟတၳိကဒါနျဖစ္ေစလုိ၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အတူတကြကပ္လွဴခ်င္ ၍ေသာ္လည္းေကာင္း ဝိုင္းဝန္း မ-ခ်ီ၍ဆက္ကပ္ပါကလည္း အကပ္ေျမာက္မည္ျဖစ္ပါသည္။ အလွဴရွင္မ်ား အားလုံး မယူကပ္လွဴနုိင္ပါသည္။
၄။ ကုိယ္ျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ကုိယ္ႏွင့္စပ္ေသာ(ကုိင္ထားေသာ) ခြက္စသည္ျဖင့္ျဖစ္ေစ ၊ အနီးကပ္ပစ္၍ျဖစ္ေစ၊ ဤသုံးမ်ဳိးတြင္ တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ကပ္လွဴသူကေပးျခင္း။(မွတ္ခ်က္) ပစ္၍ေပးျခင္း ကပ္လွဴမႈမ်ဳိးသည္ မရုိမေသ ရုိင္းစုိင္းရာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ကပ္လွဴေလ့မရွိပါ။
၅။ ကုိယ္၏ အစိတ္အပုိင္းလက္စသည္ျဖင့္ ျဖစ္ေစ၊ ကုိယ္ႏွင့္စပ္ေသာ (ကုိင္ထားေသာ) ခြက္၊ တုတ္စသည္ျဖင့္ ခံ၍ ထိ၍ ျဖစ္ေစ ဤႏွစ္မ်ဳိးတြင္ တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ အကပ္ခံရေသာရဟန္းကခံယူျခင္း။
ဤငါးမ်ဳိးႏွင့္ ျပည့္စုံညီညြတ္ေအာင္ ကပ္လွဴမွသာ အကပ္ေျမာက္ပါသည္။
အက်ဥ္းခ်ဳပ္အားျဖင့္
၁။ေရွ့႐ႈေဆာင္ျခင္း။
၂။ ႏွစ္ေထာင့္ထြာအတြင္း ျဖစ္ျခင္း။
၃။ တစ္ေယာက္မ-နုိင္ျခင္း။
၄။ လက္ျဖင့္(သုိ႔မဟုတ္) ပန္းကန္စသည္ျဖင့္ ထည့္၍ကပ္ျခင္း။
၅။ ရဟန္းက အကပ္ခံျခင္း
ဤသုိ႔ စားေသာက္ဖြယ္မ်ားကုိ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားအား ကပ္လွဴရာ၌ အမ်ဳိးသမီးျဖစ္ပါက ၾကဳံ႕ၾကဳံ႕ကေလး ထုိင္၍၊ အမ်ဳိးသားျဖစ္ပါက ဒူးတုပ္ထုိင္ျပီး ေဖာ္ျပခဲ့ျပီးေသာ အဂၤ ါငါးမ်ဳိးတုိ႔ျပည့္စုံ ညီညြတ္ေအာင္ ရုိေသေလးစား စြာကပ္လွဴရပါမည္။ သကၠစၥဂါရဝေျမာက္ရမည္။ သုိ႔မွသာ လူနတ္နိဗၺာန္သုံးတန္ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္ေကာင္းျဖစ္၍ မြန္ျမတ္ေသာ ေကာင္းက်ဳိးကုိ ရရွိနုိင္မည္ျဖစ္ပါသည္။
စားသုံးဖြယ္ အသီးအႏွံ အညြန္႔မ်ားကုိ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား ဘုဥ္းေပးသုံးေဆာင္နုိင္ေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးနည္း
ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားသည္ သစ္ပင္ကုိခုတ္လွဲျခင္း၊ မီး႐ႈိ႕ျခင္းစသည္ျဖင့္ မဖ်က္ဆီးရပါ။ မ်ဳိးေစ့ကုိလည္း မဖ်က္ဆီးရပါ။ ဖ်က္ဆီးလ်ွင္ အာပတ္သင့္ျခင္း အျပစ္ရပါသည္။ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားသည္ သစ္ပင္မ်ားကုိ ကုိယ္တုိင္ဖ်က္ဆီးတာကုိ မဆုိထားႏွင့္ သူတပါးကုိ ခုိင္းေသာ အခါမွာပင္ အပ္စပ္ေအာင္ ခုိင္းရပါသည္။ မခုိင္းတတ္လ်ွင္ အာပတ္သင့္ျခင္း အျပစ္ရပါသည္။
ဤသစ္ပင္ကုိ ျဖတ္စမ္း၊ ခုတ္စမ္း၊ လွဲစမ္း၊ ခ်ဳိင္စမ္း၊ ဤအသီးကုိဆြတ္စမ္း၊ ခူးစမ္း၊ ငရုတ္သီးကုိ ေထာင္းစမ္း၊ ၾကက္သြန္ကုိ ေထာင္းစမ္း၊ ၾကံကုိ ျဖတ္စမ္း စသည္ျဖင့္ မခုိင္းရပါ။ “ဤသစ္ကုိင္းၾကီး ပုိထြက္ေနတယ္။ ကပၸိစမ္း၊ ငရုတ္သီးႏွင့္ ၾကက္သြန္အပ္စပ္ေအာင္ ကပၸိစမ္း” စသည္ျဖင့္ ခုိင္းရပါသည္။ ကပၸိဟု ေျပာရသည္။ “ကပၸိ” ဆုိသည္မွာ “အပ္စပ္ေအာင္လုပ္” ဟုေျပာျခင္းျဖစ္၏။
သစ္ပင္မ်ားသည္ အျမစ္ျဖင့္ အသက္ရွင္ျခင္း၊ အဆစ္မွ အျမစ္ထြက္၍ အသက္ရွင္ျခင္း(ၾကံပင္စသည္)၊ ပင္စည္မွ အျမစ္ထြက္၍ အသက္ရွင္ျခင္း(ပိေတာက္ပင္စသည္)၊ အညြန္႔ျဖင့္ အသက္ရွည္ျခင္း (ကဇြန္းရြတ္စသည္)၊ အေစ့မွ အပင္ေပါက္၍ အသက္ရွင္ျခင္းတုိ႔ျဖင့္ ရပ္တည္ေနၾကပါသည္။
မ်ဳိးေစ့ကုိျဖစ္ေစ၊ သစ္ပင္ကုိျဖစ္ေစ၊ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား ဖ်က္ဆီးခြင့္မရွိေသာေၾကာင့္ ငရုတ္သီး၊ ၾကက္သြန္၊ မာလကာသီး၊ ၾကံစသည္တုိ႔ကုိ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားအားကပ္လွဴလုိပါက အပ္အပ္စပ္စပ္ ဘုဥ္းေပး သုံးေဆာင္ခြင့္ရေအာင္ အလွဴရွင္ လူပုဂၢဳိလ္မ်ားက ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြတ္ေပးရပါသည္။
ငရုတ္သီးစိမ္းစသည္တုိ႔ကုိ
၁။ မီးျဖင့္တုိက္ျခင္း၊ကပ္ျခင္း။
၂။ ဓားျဖင့္ခုတ္ျခင္း၊ လွီးျခင္း။
၃။ လက္သည္းျဖင့္ ဆိတ္ျဖတ္ ထုိးေဖာက္ျခင္း။
၄။အပင္မေပါက္နုိင္ေသာ အေစ့အနုျဖစ္က အလုိအေလ်ာက္အပ္စပ္ျခင္း။
၅။ သရက္သီးမွည့္ စသည္တြင္ အပင္ေပါက္နုိင္ေသာ အေစ့ကုိ ထုတ္ပစ္ျခင္း။
ဤငါးမ်ိဳးတုိ႔တြင္ တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ အပ္စပ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ဆက္ကပ္ရသည္။ ငရုတ္သီး၊ ၾကက္သြန္တုိ႔ကုိ ေထာင္းျခင္း၊ မီးကင္ျခင္းျပဳလုပ္ျပီးမွ ကပ္လွဴပါက အထူးျပဳလုပ္စရာမလုိေတာ့ေပ။
မေထာင္း၊ မကင္၊ မျပဳတ္ဘဲ ငရုတ္သီး၊ ၾကက္သြန္၊ ကန္ဇြန္းရြက္စသည္တုိ႔ကုိ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားအား ကပ္လွဴပါက အပ္စပ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးရပါသည္။ ရွင္သန္ေပါက္ေရာက္နုိင္ေသာ အရြက္၊ အညြန္႔၊ အသီးျဖစ္ပါက အပ္စပ္ေအာင္ျပဳလုပ္ေပးရပါသည္။ အဆစ္ပါေသာ ၾကံေခ်ာင္းျဖစ္ပါက ေပါက္ေရာက္နုိင္ေသး ေသာေၾကာင့္ အပ္စပ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးရပါသည္။ အဆစ္ေတြကို ပယ္ပစ္ပါက အထူးျပဳလုပ္စရာ မလုိေတာ့ေပ။
အပ္စပ္ေအာင္ျပဳလုပ္နည္း
ရွင္သန္ေပါက္ေရာက္နုိင္ေသာ အရြက္၊ အညြန္႔၊ သီးႏွံတုိ႔ကုိ ရဟန္းသံဃာေတာ္အား ကပ္လွဴပါက ကပ္လွဴျခင္း ခံယူေသာ ရဟန္းက ယင္းပစၥည္း(ဥပမာ- ငရုတ္သီး) ကုိ ကုိင္၍ “ကပၸိယံ ကေရာဟိ” ဟု အသံထြက္ေအာင္ ေျပာဆုိလုိက္ေသာအခါ ကပ္လွဴေသာသူက “ကပၸိယံ ဘေႏၱပါဘုရား” ဟု ဆုိလ်က္ လက္သည္းျဖင့္ ငရုတ္သီးကုိ ဆိတ္ပစ္၊ သုိ႔မဟုတ္ ခ်ဳိးပစ္လုိက္ရပါသည္။
အဓိပၸာယ္
(က)။ ကပၸိယံ။ အပ္စပ္ေအာင္၊ ကေရာဟိ။ ျပဳလုပ္ေပးပါေလာ့။ (ကပၸိယံ ကေရာဟိ= ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား ႏွင့္ အပ္စပ္ေအာင္ ဘုဥ္းေပးသုံေဆာင္ခြင့္ရေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးပါဟု ဆုိလုိသည္။)
(ခ)။ ဘေႏၱ၊အရွင္ဘုရား၊ ကပၸိယံ၊ အပ္စပ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ျပီးပါျပီဘုရား။
(ကပၸိယံဘေႏၱ= ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ အပ္စပ္ေအာင္ျပဳလုပ္ျပီးပါျပီဘုရားဟု ဆုိလုိသည္။)
မွတ္ခ်က္။ ။ဆြမ္း၊ ဆြမ္းဟင္း စားပြဲကပ္လွဴျပီးပါက မကုိင္းေကာင္း၊ ကုိင္လ်ွင္ အကပ္ပ်က္သည္ဟု မမွတ္ယူသင့္ပါ။ အခ်ဳိ႕ေသာပုဂၢဳိလ္မ်ားဤသုိ႔ မွတ္ယူေနၾကပါသည္။ ကပ္လွဴျပီးေသာ ဆြမ္းဟင္းမ်ားကုိ ကုိယ္တုိင္ကုိယ္က် လုိက္လံထည့္ေပးျခင္းသည္လည္းအကပ္ေျမာက္သည္သာျဖစ္သည္။ အကပ္မပ်က္ပါ။
ဤသည္ကား ရဟန္းသံဃာမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံရာ၌ ဗုဒၶဘာသာတုိ႔ သိထားသင့္ေသာ အခ်က္မ်ားပင္ျဖစ္ေပသည္။
စာဖတ္သူအားလုံးသက္ရွည္က်န္းမာစိတ္ခ်မ္းသာျပီး လုိရာဆႏၵမ်ားတစ္လုံးတစ္ဝတည္းျပည့္ဝၾကပါေစ။
က်မ္းကုိး။ ။ ဗုဒၶဘာသာေကာင္းတစ္ေယာက္စာအုပ္( သာသနာေရးဝန္ၾကီးဌာန)

No comments:

Post a Comment