Thursday, October 18, 2012

ကထိန္အလွဴအေၾကာင္းသိေကာင္းစရာ



ခြင့္ျပဳေတာ္မူျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္

သံုးေလာကထြဋ္တင္ သဗၺညဳဘုရားသခင္သည္ ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္ျမတ္၌ ကိန္းဝပ္စမၸယ္ တင့္တယ္စြာ သီတင္းသံုးေနေတာ္မူစဥ္ သကၤန္းလ်ာ ႏြမ္းနယ္ပါးရွား ပါေဝယ်ကရ႒တိုင္းသား ဘဒၵဝဂၢီညီေနာင္ သံုးဂ်ိပ္တို႔အား အေၾကာင္းျပဳ၍-ဝါဆို ဝါကပ္ေတာ္မူၾကသည့္ ရဟန္း၊ သံဃာေတာ္မ်ားအား သကၤန္းကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ ပူပင္ေၾကာင့္ၾကမႈ မရွိေစဘဲ
၁။ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား သကၤန္းရေစမႈ၊
၂။ ကထိန္အာနိသင္ ၅ပါး ခံစားရမႈ၊
၃။ ကထိန္သကၤန္းလွဴသူ အက်ိဳးမ်ားမႈ၊
ဤအခ်က္ႀကီး၃ခ်က္ကို ရည္မွတ္ေတာ္မူလ်က္ ''အႏုဇာနာမိဘိ ကၡေဝ ဝႆံဝုတၴာနံဘိကၡဴနံ ကထိန္ အတၴရိတံု'' အစရွိသျဖင့္ ဝိနည္း မဟာဝါကထိနကၡႏၶက၌ လာသည့္အတိုင္း ဝါကြၽတ္မိုးေႏွာင္း အခ်ိန္ေကာင္းတြင္ ကထိန္ခင္းမႈကို ခြင့္ျပဳသတ္မွတ္ ပညတ္ေတာ္မူခဲ့ေလသည္။

ကထိန္သကၤန္း

ကထိနစီဝရ - ကထိန္သကၤန္း၊ ကထိန္ကံေဆာင္ရန္ လွဴအပ္ေသာသကၤန္း။
ဘုရားရွင္လက္ထက္က ပါေဝယ်တိုင္းသား ဘဒၵဝဂီၢညီေနာင္ သုံးက်ိပ္တို႔အား အေၾကာင္းျပဳ၍ သံဃာေတာ္မ်ား သကၤန္းလုံေလာက္ရန္ ကထိန္သကၤန္း အလွဴခံခြင့္ျပဳထားသည္။ ကထိန္ခင္းရန္ ခြင့္ျပဳေသာ ရက္အပိုင္းအျခားသည္ သီတင္းကြၽတ္ လျပည့္ေက်ာ္တစ္ရက္ေန႔မွ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔အထိ တစ္လသာ ျဖစ္သည္။ ကထိန္သကၤန္းကို အမိအဖတို႔ထံမွေသာ္လည္း အလွဴမခံရပါ၊ သဒၶါအေလ်ာက္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ သကၤန္းျဖစ္မွ သိမ္အတြင္း ဝါဆိုသံဃာမ်ားစုေဝး၍ ကမၼဝါရြတ္ဖတ္ၿပီး ကထိန္ ခင္းရသည္။ သကၤန္းလွဴေသာအခါ ပုဂၢိဳလ္ကို မလွဴရ။ သံဃာကို ရည္ၫႊန္းလွဴရသည္။ သံဃာ့အစည္းအေဝး၌ သကၤန္းရွားပါးေသာ ရဟန္းအား ထိုကထိန္သကၤန္းကို ေပးရသည္။ လွဴေသာသူေရာ ခံယူသူ ရဟန္းပါ အက်ဳိးငါးမ်ဳိးရရွိသည္။

ကထိန္ဟူေသာ ေဝါဟာရ

ကထိန္ဟူေသာ ေဝါဟာရသည္ ကထိနဟူေသာ ပါဠိေဝါဟာရမွ ဆင္းသက္လာေသာ စကားျဖစ္ပါသည္။ ႐ိုး႐ိုးအဓိပၸါယ္မွာ ၿမဲၿမံျခင္းဟူေသာ အနက္အဓိပၸါယ္ ရွိပါသည္။
ကထိန္အာနိသင္အက်ိဳး ငါးမ်ိဳးသည္ သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ေက်ာ္(၁)ရက္မွ တေပါင္းလျပည့္ေန႔အထိ (၅)လတိုင္တိုင္ ကထိန္ခင္းေသာ ေက်ာင္းတိုက္အတြင္း၌ ၿမဲၿမံခိုင္ခံ့တည္တံ့ ေစတတ္ေသာ အနက္သေဘာ၊ ကထိန္အက်ိဳးအာနိသင္ငါးမ်ိဳးကို ကထိန္ခင္းေသာ သံဃာမွတစ္ပါး အျခားသံဃာတို႔ မေရာက္ေစမူ၍ ကထိန္ခင္းေသာ သံဃာအားသာ ရရွိေအာင္ ခ်ီးျမႇင့္ေထာက္ပံ့တတ္ေသာ အနက္သေဘာ၊ ဘုရားအစရွိေသာ သူေတာ္ေကာင္းတို႔သည္ ေကာင္း၏ေတာ္၏ဟု ခ်ီးမြမ္းအပ္ေသာအနက္သေဘာ၊ ဟူ၍ ကထိန္ႏွင့္ပတ္သက္၍ အနက္အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုေရးသားၾကပါသည္။ အခ်ဳပ္မွာ ကထိန္အက်ိဳးငါးပါးကို ၿမဲၿမံခိုင္ခန္႔တည္တံ့ ေစႏိုင္ေသာ ဘုရားစေသာ သူေတာ္ေကာင္းကို ခ်ီးမႊမ္းအပ္ေသာ သံဃာေတာ္မ်ား ေဆာင္ရြက္ရေသာ အလုပ္ကိစၥ (သံဃာကံ)သည္ ကထိန္မည္ပါသည္။

ကထိန္သကၤန္း လွဴသူတို႔၏ အက်ဳိးငါးပါး

ကထိန္အက်ိဳး(၅)ပါးကို ရဟန္းတို႔ရသလို လွဴဒါန္းသူ ဒါယကာတို႔မွာလည္း အက်ိဳးငါးပါးရပါသည္-
၁။ မိမိအား ခ်ဳပ္ခ်ယ္သူမရွိဘဲ လြတ္လပ္စြာ သြားလာႏိုင္ျခင္း၊
၂။ ကိုယ္ပိုင္ပစၥည္းႏွင့္ကင္းကြာေနေသာ္လည္း မပ်က္စီးႏိုင္ျခင္း၊
၃။ မြန္ျမတ္ေသာ အစာအဟာရကို စားသံုးႏိုင္ျခင္း၊
၄။ ပစၥည္းအေပၚစြဲလမ္းမႈမရွိဘဲ အလိုရွိတိုင္း သံုးစြဲႏိုင္ျခင္း၊
၅။ အလိုရွိေသာပစၥည္းမ်ား အလြယ္တကူရႏိုင္ျခင္း၊
ရဟန္းမ်ားကို ဘုရားရွင္က ဝါဆိုဝါကပ္ ခြင့္ျပဳေတာ္မူၿပီးေနာက္ ႏွစ္အတန္ၾကာတြင္ ဘုရားရွင္က လူတို႔ လွဴဒါန္းေသာ သကၤန္းကိုခြင့္ျပဳခဲ့ရာ ဝါဆိုသကၤန္းလွဴဒါန္းလိုေသာ သူတို႔သည္ ဝါဆိုဝါကပ္ၾကာေသာ ရဟန္းမ်ားကို ဝါဆိုခ်ိန္ဝါတြင္းအခ်ိန္ ဝါကြၽတ္ခါနီးအခ်ိန္တို႔၌ ဝါဆိုသကၤန္းကို ကပ္လွဴၾကသည္။

ကထိန္သကၤန္း အလွဴခံရဟန္း ရရွိေသာအက်ဳိးငါးပါး

ကထိန္သကၤန္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ကထိန္ခံရဟန္းႏွင့္ ကထိန္အႏုေမာဒနာျပဳရဟန္းတို႔ ရရွိေသာ အက်ိဳးတရား ငါးပါးရွိပါသည္။
၁။ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးပင့္ေသာ ဒါယကာတို႔အိမ္သို႔မၾ<ြကမီ အနီးရွိ ရဟန္းတစ္ပါးပါးကို မေျပာၾကားဘဲ အျခားဒါယကာ တစ္ဦးအိမ္သို႔ သြားေသာ္လည္း စာရိတၱသိကၡာပုဒ္ျဖင့္ အာပတ္မသင့္ျခင္း၊
၂။ တိစီဝရိတ္အဓိ႒ာန္တင္ထားေသာ သကၤန္းသံုးထည္တို႔တြင္ (၁)ထည္ထည္ႏွင့္ျဖစ္ေစ၊ (၃)ထည္လံုးႏွင့္ျဖစ္ေစ ညဥ့္ကင္း၍ ေနေသာ္လည္း ဒုတိယကထိနသိကၡာပုဒ္ျဖင့္ အာပတ္မသင့္ျခင္း၊
၃။ တပည့္ေတာ္တို႔၏ ထမင္းကို အလွဴခံေတာ္မူပါဟု မအပ္ေသာနည္းျဖင့္ ဖိတ္ေသာဒါယကာတို႔၏ ဆြမ္းကို ေလးပါး ငါးပါးထက္ပိုေသာ ရဟန္းတို႔အတူတကြယူ၍ အတူတကြဘုဥ္းေပးေသာ္လည္း ဂဏေဘာဇနသိကၡာပုဒ္အရ အာပတ္မသင့္ျခင္း၊
၄။ မိမိရရွိေသာ သကၤန္းမ်ားကို အဓိ႒ာန္ပတ္၊ ဝိကပၸနာမျပဳဘဲ (၁ဝ)ရက္လြန္ေအာင္ထားေသာ္လည္း ပထမကထိန သိကၡာပုဒ္ျဖင့္ အာပတ္ မသင့္ျခင္း၊
၅။ မိမိတို႔ေက်ာင္း ဥပစာအတြင္း၌ ျဖစ္ေပၚလာေသာ မတသႏၲကစိဝရစေသာ သံဃိကအဝတ္သကၤန္းဟူသမွ်ကို ဝါက်ိဳး ဝါျပတ္ရဟန္း အာဂႏၲဳကရဟန္းတို႔အား မေပးေဝရဘဲ မိမိတို႔သာ ေဝဖန္၍ ယူႏိုင္ျခင္း၊ ဟူေသာ အက်ိဳးငါးပါးကို ရရွိခံစားရပါသည္။

No comments:

Post a Comment